Home | Dromen | Activiteiten | Tips
Links | Media | Contact
" Dromen zijn zeer vluchtig materiaal en als u dat materiaal probeert te dwingen, zult u uw doel niet bereiken."

Tips en trucs voor de beginner…

Veel mensen denken dat zij niet dromen. Niets is echter minder waar… Iedereen droomt. Wel is het zo dat niet iedereen zijn dromen onthoudt of kan onthouden, zodat het bij het ontwaken lijkt of u niet gedroomd heeft. Als u uw dromen (beter) wilt leren onthouden, zijn de volgende tips wellicht handig:

1. Zorg dat u niet teveel stimuli te verwerken heeft voor u gaat slapen.
Wees matig met koffie en alcohol. Het is (ook) verstandig de t.v. een halfuur voor u gaat slapen uit te zetten en de krant vast bij het oud papier te doen.

2. Bereid uw onderbewustzijn voor op het onthouden van uw dromen.
Terwijl u zich klaarmaakt om te gaan slapen kunt u een aantal keren tegen uzelf zeggen: "Ik word wakker als ik gedroomd heb en onthoud en noteer mijn dromen." Uzelf voornemen uw dromen te noteren is echt van belang. Ik nam mijzelf voor wakker te worden als ik had gedroomd en dat lukte uitstekend, maar pas toen ik mij voornam wakker te worden als ik had gedroomd en de droom te noteren, kreeg ik materiaal.

3. Wees voorbereid: Leg schrijfmateriaal naast uw bed.
Het is handig om pen en papier (of een geluid-geactiveerde recorder) naast uw bed te leggen. Zorg ook voor voldoende licht, waarbij het van belang is dat dat niet te fel is. Nog afgezien van het feit of uw (eventuele) partner het zo waardeert als u 's nachts op vreemde tijden het licht aandoet, wordt uw waakbewustzijn door fel licht snel geactiveerd. Goed bruikbaar is bijvoorbeeld een pen waaraan u met isolatietape een kleine zaklantaarn bevestigt. U heeft dan licht op de plek waar u schrijft.

4. Als u in bed ligt, ontspant u zich dan zo goed mogelijk.
Dat kunt u bijvoorbeeld doen door op uw in- en uitademing te letten. Houd u echter wel in gedachten dat u de ene keer makkelijker ontspant dan de andere. Vertrouw op uw onderbewustzijn, dat weet precies hoever u zich kunt ontspannen. Herhaal uw voornemen wakker te worden als u droomt en uw dromen te onthouden en te noteren nog een aantal keren en zak dan lekker in slaap.

Het allerbelangrijkste bij de bovenstaande trucs is dat u niets forceert. Dromen zijn zeer vluchtig materiaal en als u dat materiaal probeert te dwingen, zult u uw doel niet bereiken. Meestal duurt het ongeveer een week voordat u uw eerste droom kunt noteren en dat is dan vaak een flard. Geeft niets, met geduld en aandacht verandert over het algemeen zowel de kwantiteit als de kwaliteit van uw dromen.

webdesign: Jaap Veldhorst Web & Print